Love your smile, Lady - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Licia Dam - WaarBenJij.nu Love your smile, Lady - Reisverslag uit Buéa, Kameroen van Licia Dam - WaarBenJij.nu

Love your smile, Lady

Door: liciadam

Blijf op de hoogte en volg Licia

28 Mei 2012 | Kameroen, Buéa

Hallo lieverds,

Weer even internet, dus gauw even het thuisfront op de hoogte stellen van alles hier!!

Om te beginnen even de bezorgde mensen gerust stellen: Malaria has gone. Weer helemaal beter en er bovenop.

Ik heb weer een heleboel te vertellen, dus ik begin gewoon bij het begin.

Dinsdag weer lesgegeven in Prison. The parts of speech besproken. Toch wel leuk dat er een stuk of twintig gevangenen je met grote ogen aan zitten te kijken terwijl jij ze vanalles leert over dingen als noun, verb, adverb, pronoun, adjectives and preposition. Na want interactieve spelletjes begrepen ze het echter helemaal. Van twee charmeurs een prachtige tekening gekregen van mezelf met allerlei bloemen(echt een talent, die kerel!). Van de andere een met de hand gemaakt schoudertasje in de vorm van een hart. En toen ik thuiskwam vond ik daarin een briefje met zijn nummer en of ik hem niet eens wilde bellen. Romanticus!
Uiteraard niet gedaan, wel hartelijk bedankt voor de prachtige tas.

De volgende dag de les voor vrijdag voorbereid samen met een Londense volunteer, Gosia. Zij werkt al drie maanden voor het Prison Project en zit al bijna een jaar in Kameroen.

Vrijdag met Machine op de motor rondgecruised. Hij heeft me alle villages in de omgeving van Buea en Muea laten zien. Het meeste zijn Bokowa en Mokwai me bijgebleven. Lieve mensen en mooie villages.

Zaterdag met Jaap naar het weeshuis in Bokowa geweest voor een kookworkshop. We hebben geleerd om Ekwang te maken. Ekwang zijn bladeren van Cocoyam, met geraspte en gekookte Fufu van Cocoyam. De Fufu leg je op een blaadje, en vervolgens rol je dat blaadje op en laat je ze koken in water met palmolie, pepers en gemalen gedroogde garnaaltjes en knoflook.Daarbij eet je gebakken vis. Die vis kopen ze gewoon in zn geheel en gaan ze heerlijk bloederig ontleden en leegpulken waar je bij zit. En dan een uur later nog op moeten eten ook. Het was hoe dan ook nog steeds heerlijk!
Een stel kinderen zaten ook de ingewanden plus een hoop bloed uit een kip te pulken, echt een trauma aan overgehouden, maar die kinderen doet het niets haha.

Zondag met heel de familie en dorien en jaap naar Limbe geweest. De kids hadden nog nooit de zee gezien, het was echt prachtig om ze zo te zien genieten, en in de golven te zien springen. Fantastische dag gehad, heerlijk gezwommen en in het zonnetje gezeten. 'S avonds met zn allen uiteten geweest bij de Zoo. Hoe leuk Afrika is, we wilden even lekker westers doen en we hebben een heerlijke cheeseburger met frietjes en een grote fles Guiness besteld. Genieten hoor.

Vandaag naar allerlei scholen geweest om toestemming te krijgen van de Principals om daar onze trainingen in Environmental Education te mogen geven. Wisselende reacties ontvangen, sommigen reageerden wat terughoudend omdat ze dit niet gewend zijn, en sommigen reageerden superentousiast. Ben benieuwd hoe het allemaal uit gaat pakken.

Nou, ik ben weer bijna door mijn internettegoed heen, dus ik stop er weer even mee. Heeeeel veel liefs en een dikke kus vanuit Buea!

XxxxxxLicia

  • 28 Mei 2012 - 13:22

    Licia Dam:

    Oh, en love your smile lady slaat op een kerel die met mijn auto meeliep om me te vertellen dat ik zo'n geweldige lach heb haha.

  • 28 Mei 2012 - 13:54

    Danielle:

    MUHHH
    Ik ben blij dat je het naar je zin hebt scheet.. Maar ik wil je ook weer gezellig thuis hebben!

  • 28 Mei 2012 - 17:41

    Mam:

    Ben het helemaal met Daan eens, haha.
    Maar wat ontzettend leuk dat jullie de familie een dag mee uit hebben genomen, zodat de kinderen ook voor het eerst in hun leven de zee hebben gezien. Wat zeg ik, de zee, de oceaan natuurlijk... Dat moet een hele ervaring zijn geweest voor hen!
    Fijn dat het allemaal zo goed gaat op de projecten en dat je echt wat kunt betekenen daar. Daarnaast ook enorm kunt genieten van het land, de cultuur en de mensen.
    Nog een kleine drie weken meisje, geniet er nog van, maar wij hier in Nederland gaan nu de dagen aftellen hoor! Love you!!!xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Mam

  • 28 Mei 2012 - 18:01

    Guust:

    Hoi Lies,

    Wat een leuke berichten en geweldige ervaringen weer. Allereerst zijn je moeder en ik natuurlijk erg blij dat je de malaria hebt overwonnen. Dat was toch wel ff schrikken, maar dat heb je wel begrepen.
    Wat een leuk initiatief van jullie om de kinderen mee te nemen naar zee. Altijd leuk om mensen te zien reageren als ze voor het eerst in hun leven de zee zien.
    Wat een mooi verhaal ook weer van die prisoner die jou een zelfsgemaakte handtas in de vorm van een hart heeft gegeven. Ze stellen echt vertrouwen in je en stellen je activiteiten dus echt op prijs. Lijkt me een mooi gevoel. En...inderdaad ook wel verstandig dat je met de inhoud van die tas niks hebt gedaan..
    Ik zie erg uit naar de Kameroenese keuken, alhoewel ik voorstel om het ontleden en verdere anatomische vaardigheden maar aan onze eigen visboer (Japie) toe te vertrouwen. En over de kip: ook daar "het meest veelzijdige stukje vlees" begrijp ik.
    Guinness hmmm, lekker biertje..
    Wil je nog een keer toelichten wie (of wat) Machine is? Ik zie een soort Terminator voor me, maar waarschijnlijk is deze "machine" een stuk menslievender...
    Okee, leuk weer dat je ons op de hoogte hebt gesteld en ik wens je verder weer een mooie week toe.

    Liefs,
    Guust

  • 28 Mei 2012 - 18:11

    Jack Vermonden:

    Nou, nou Licia, je hebt weer heel wat meegemaakt. Gelukkig is de malaria helemaal over, want je gezondheid is natuurlijk het belangrijkste wat er is. Kunnen je ouders ook weer gerust zijn. Naast het daten in de gevangenis (ik bedoel natuurlijk lesgeven hahaha), het motorcrossen en het maken van een of ander wang gerecht, heb je weer de nodige ervaringen opgedaan. Hoe beviel het lesgeven in de gevangenis? Had je het idee dat de gevangenen het ook oppikte of niet? Die aandacht van die gevangenen is natuurlijk alleen maar leuk.
    Hoe zijn de wegen daar in Kameroen, zijn dat alleen maar zandpaden, dat beeld heb ik namelijk als ik aan kameroen denk of is de infrastructuur daar wel goed geregeld.
    Ja en de bereidingen van het eten vinden hier iets anders plaats dan daar, dat is iets wat zeker is. Kon je er goed tegen?
    Nou het was weer leuk om weer eens iets van je te lezen en dat alles goed is, is ook belangrijk zeker voor het thuisfront.
    Nou nog heel veel succes daar en veel plezier nog. Probeer lekker te blijven genieten!
    Groetjes Jack

  • 30 Mei 2012 - 12:33

    Tante Karin:

    Hoi lieve Lies,

    Wat een mooi verslag weer!Het allermooiste is wel dat de mensen waar jij bij verblijft zo genoten hebben van de zee,en dat ze met jullie uit eten zijn geweest.Voor derest moet t wel een super ervaring zijn om daar van alles mee te maken, ikben benieuwd naar je liveverslag met live beelden! Zal blij zijn alsik je weer zie,tot over een paar weken.
    Love you, en dikke kus van ons allemaal.Kaat,xxxxxxxxxxx

  • 31 Mei 2012 - 08:57

    Dini En Vic:

    mooie foto van je ontvangen
    wij wensen jou nog fijne en gelukkige dagen en een goede terugreis toe
    Wij zijn erg trots op jou!!!!1
    Liefs ,Dini en Vic

  • 31 Mei 2012 - 18:26

    Rene En Coby:

    ha die lies
    blij te horen dat de malaria over is .
    we zijn benieuwd naar de verhalen die je allemaal te vertellen hebt als je terug bent ik weet nl dat wat je hier schrijft heel beperkt is doordat je te weinig tijd hebt
    we zullen blij zijn als je terug bent
    maar tot die tijd GENIET ER MET VOLLE TEUGEN VAN de tijd vliegt als je daat bent
    groetjes en dikke knuffel
    rene en coby

  • 06 Juni 2012 - 13:53

    Matthew Meeuwesen:

    halo, leuk man als ik dit allemaal zo leez, veel suc6 nog daar en misschien kom ik je nog eens tegen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Licia

Hoi! Vanaf 21 april verblijf ik twee maanden in Kameroen om daar voor Livebuild vrijwilligerswerk te doen. Mijn doel is om om mee te helpen om de wereld weer een klein beetje beter te maken, en te helpen waar dat kan, zoals in Kameroen.

Actief sinds 07 April 2012
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 13944

Voorgaande reizen:

21 April 2012 - 16 Juni 2012

Little Africa

Landen bezocht: